hiphop.gr
 

Mixing

Αορατος – Παρ, 27 Ιαν 12, 00:39, 1587 αναγνώσεις – Τελευταία αλλαγή: Παρ, 27 Ιαν 12, 01:36 by Αορατος, έχει αλλάξει 2 φορές

Το mixing είναι μια διαδικασία ιδιαίτερη που ο καθένας θα πρέπει να είναι ελεύθερος να προσεγγίσει με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο. Σαφώς όμως υπάρχουν και καποιοί κανόνες και αντικειμενικά κριτήρια για μία σωστή μίξη. Πριν λοιπόν ξεκινήσουμε τήν διαδικασία μίξης θα πρέπει να καταλάβουμε το πόσο τεράστια σημασία έχει το σωστό monitoring και για να το πω πιο απλά αν δεν ακούμε σωστά, δεν μπορούμε να μιξάρουμε σωστά.

Κατ' αρχάς ξεκινάμε από τον ίδιο τον χώρο....εάν είμαστε σε ενα χώρο ο οποίος είναι ενα απλό δωμάτιο δέν θα μπορέσουμε να μιξάρουμε σωστά,ακόμα κι αν έχουμε τα πιο ακριβά μηχανήματα. Ο χώρος πρέπει να εχει τήν κατάλληλη κατασκευή και γεωμετρία για νά μάς παρέχει τις κατάλληλες ακουστικές συνθήκες που απαιτεί το mixing, δηλαδή ένας χώρος που δεν επηρεάζει άμεσα την ακρόαση με την έντονη παρουσία και παραμονή στο χώρο καποιόν συχνοτήτων η την έντονη επιστροφή πρώιμων ανακλάσεων στην θέση ακρόασης είτε απο κάποιες ανακλασεις ηχητικών κυμάτων που επιστρέφοντας στήν θέση ακρόασης να έχουμε έντονη παρουσία καποίον συχνοτήτων όπως π.χ μπάσσες η μεσσαιές κ.λ.π..

Αύτο που θέλουμε δηλαδή είναι να μπορούμε να ακούμε το monitoring σύστημα μας απαλλαγμένο όσο είναι αυτό δυνατόν απο την επήρεια του χώρου, η οποία μπορεί πολύ εύκολα να διαστρεβλώσει τόσο το συχνοτικό περιεχόμενο όσο και την στερεοφωνική εικόνα του μιξ και φυσικά να μας οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα. Επίσης πρέπει νά δώσουμε μεγάλη βάση στήν σώστη τοποθέτηση (σωστό ύψος και άνοιγμα της στερεοφωνικής εικόνας, σωστή απόσταση από σκληρές επιφάνειες, αποφυγή άμεσων ανακλάσεων κλπ). Ενα άλλο κομβικό σημείο είναι πώς το σήμα που ακούμε πρέπει να είναι ατόφιο,δηλαδή ότι αυτό που ακούμε δεν επηρεάζεται από περιττά στάδια δρομολόγησης του σήματος που πιθανόν προσθέτουν ανεπιθύμητο "χρωματισμό" αλλά και που πιθανόν δεν είναι ιδιαίτερα ειλικρινή σε ότι αφορά το level που μπορούν να αντέξουν πριν φτάσουν στο clipping.

Εδώ λοιπόν θά πρέπει να πω πώς ειναι καλυτέρο ένα αυτοενισχυόμενο ζευγάρι ηχείων τα οποία θα συνδέονται κατευθείαν πάνω στήν κάρτα ήχου η στήν κοσνόλα μάς γιατί όπως είπα και παραπάνο μπορεί νά προκαλέσουν και ακραίες διαφορές στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το περιεχόμενο του μιξ μας.
Αλλη μια χρήσιμη πληροφορία είναι πως καλό είναι να "μάθουμε" να δουλεύουμε σε εντάσεις, που έχουν γίνει κοινά αποδεκτές ως ιδανικές για προσεκτική ακρόαση δηλαδή μεταξύ 80 & 83 db spl. Μέ αύτο τόν τρόπο κάθε φορά που θά ακούμε τήν μίξη μας θα έχουμε και ένα σημείο αναφοράς. Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζουμε τό υλικό μας,δηλαδή τι περιέχει το καθε μάς κανάλι. Καταρχάς τί όργανο έχουμε αν έχει φυσήματα,χτυπήματα,ουρές πού μας ενοχλούν και κάθε τι ανεπιθύμητο. Στήν συνέχεια αύτο που μπορούμε να κανουμε για νά μάς διευκολύνει ειναι νά γράψουμε τό όνομα τού κάθε οργάνου στό πλαί στο αντίστοιχο κανάλι. Π.χ. drums κανάλι 1 bass κανάλι 2 κ.λ.π.

Στην συνέχεια μπορούμε να φτιάξουμε ένα πρόχειρο μίξ και νά κάνουμε πολλές ακροάσεις απ'τήν αρχή ως το τέλος, αυτές οι ακροάσεις θα μας βοηθήσουν να διαμορφώσουμε ουσιαστική άποψη για το περιεχόμενο των tracks και πως αυτά αλληλεπιδρούν μεταξύ τους,και για πιθανά προβλήματα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε. Και έτσι φτάνουμε σε ένα κομβικό σημείο στο οποίο θα πρέπει να κάνουμε κάποιες αρχικές κρίσιμες επιλογές. Σημαντικότατη επιλογή η αισθητική και τεχνική προσέγγιση που θα ακολουθήσουμε...τό πώς θέλουμε να εξελιχθεί το μιξ πριν ξεκινήσουμε και είναι ακόμα πιο σημαντικό αυτή η εικόνα να είναι ρεαλιστική και βασισμένη στο περιεχόμενο των tracks που έχουμε στα χέρια μας. Πολύ σημαντικό επίσης είναι να έχουμε σαφή εικόνα της δομής του κομματιού, της δυναμικής του κίνησης,πώς μπαινοβγαίνουν τα όργανα, τον χώρο τους, την ταχύτητα και τυχόν αλλαγές, ακόμα και τά σολιστικά σημεία αν υπάρχουν. Ξεκινώντας λοιπον να βάζουμε τα πρωτά μας fx θα ήθελα να πω πως δεν υπάρχουν συνταγές,στο τι θα βάλω πρωτο τι δεύτερο κ.λ.π. Αύτο έχει να κάνει με το αισθητήριο του καθενός. Ας δούμε ομως σε ποιες επεξεργασίες μπορούμε να υποβάλλουμε ένα ηχητικό σήμα;

• Δυναμικές: Compression, Limiting, Gating, Expanding, De-essing
• Χρόνου: Reverb, Echo, Delay
• Διαμόρφωσης: Flanging, Phasing, Chorusing, Vibrato, Tremolo.
• Συχνότητας: Equalising, Wha- Wha
• Τονικότητα: Pitch Shifting, Harmoniser
Επίσης υπάρχει και η off line επεξεργασία, όπως:
• Fade In/Out
• Cut
• Copy/Paste
• Trim
• Normalize
• Invert
• Reverse


Επειδή έχουμε τώρα πια άπειρα fx στο pc μας,συνήθως πέφτουμε στήν παγίδα πως πρέπει να τα βάλουμε ολα! Για παράδειγμα οταν έχουμε ενα eq με 4 band δεν σημαίνει πως ντε και καλά πρέπει να τα ανοίξουμε ολα. Ενα αλλο πράγμα που πρέπει να προσέξουμε είναι πως οταν θέλουμε να κάνουμε επεξεργασία σε ενα Track δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε ακραιές ρυθμίσεις στα fx μας. Εξηγώ: πολλές φορές ακούμε το χ όργανο και μας φαίνεται πως εχει πολλές μπάσσες, συνήθως οι περισσότεροι ηχολήπτες που δεν έχουν και πολύ μεγάλη εμπειρία για να μπορέσουν να ισοσταθμίσουν το σήμα τονίζουν υπερβολικά τα ψηλά (πρίμες συχνότητες) και αύτο το κάνουν συνήθως σε άλα. Αύτο φυσικά εχει ενα τραγικό αποτέλεσμα. Έρχονται και μπουκόνουν ολα και εκεί ερχετε η απελπισία.

Οπότε αν έχουμε κάποιο όργανο στο οποίο βάλαμε ενα eq και τονίσαμε στα 8.000khz +5db θα δούμε πως εαν το track μας έδειχνε πρίν χωρίς το eq 0 db τώρα σίγουρα με το eq θα δείχνει η στάθμη μας ακόμα πιο ψηλά. Φανταστείτε λοιπόν πως εαν κάναμε αύτο σε κάθε track τότε σίγουρα δεν θα αποφύγουμε με τίποτα τα πικαρίσματα τα θολώματα και ενα απαίσιο μιξ. Σε περιπτώσεις λοιπόν τέτοιες οπου μας χαλάει κάποια συχνοτική περιοχή ας δοκιμάσουμε καλύτερα να αφαιρέσουμε db στην μπάσσα περιοχή ας πούμε παρά να τονίσουμε την πρίμα περιοχή. Αν παρόλο που έχουμε αφαιρέσει μπάσσες δεν έχουμε ικανοποιηθεί πλήρως τοτέ τονίζουμε και την πρίμα περιοχή μας. Για παράδειγμα: 1) Όταν αισθανόμαστε πως λείπουν πρίμες......αυτο ειναι καλύτερο low -3db παρα hi +3 db 2) Όταν αισθανόμαστε πως λείπουν μπάσσες hi -3db παρά low +3db. Υπάρχει φυσικά και αλλο ενα πρόβλημα με της συχνότητες που συνήθως το αντιλαμβανόμαστε στα τελειώματα της μίξης μας.

Ενω ολα έγιναν σωστά πάλι κατι μας λείπει... αλλα τι; Συνεχίζουμε και ακούμε φτωχό το αποτέλεσμα,πάλι μας λείπουν συχνότητες εκει λοιπόν δυστυχώς δεν εχει κάνει σωστή δουλειά ο ενορχηστρωτής! Οπως σχεδόν ολοι ξέρουμε το αυτί ακούει απο 20 hz εως 20000 khz, ετσι λοιπόν και το κάθε όργανο εχει την δικιά του συχνοτική περιοχή οπως επίσης την καλή περιοχή που λέμε και την κακή. ΑΝ λοιπόν ενας ενορχηστρωτής εχει ξεχάσει η δεν ξέρει να εμπλουτίσει μια περιοχή με κάποια όργανα,δηλαδή εχει πολλά όργανα που παίζουν στην mid περιοχή και εχει ξαχάσει την hi περιοχή τοτε ειναι μάταιο να προσπαθήσουμε να την ισοσταθμήσουμε με το eq. Αν τώρα κάποιος παρατηρήσει σε μεγάλες αλλα και σε μικρές ορχήστρες θα δει πως η κατανομή της ορχήστρας ειναι ως εξής: δεν παίζουν πολλά όργανα στην Low (χαμηλή περιοχή) παίζουν λίγα περισσότερα στην mid(μεσαία περιοχή) και ακόμα περισσότερα στην hi(υψηλή περιοχή)

Γιατι άραγε στο κουαρτέτο εγχόρδον (βιολί 1,βιολί 2.βιόλα,τσέλο) δεν μπορούμε να βάλουμε και ενα κοντραμπάσσο αφήνοντας κάποιο αλλο όργανο απ'τα 4 απ' εξω; Μα φυσικά γιατί ολα εχουν να κάνουν με τα ηχητικά κύματα. Οταν ο εκτελεστής χτυπήσει την χορδή με το δαξάρι τότε προκύπτει ενα ηχητικό κύμα.....εδω λοιπόν πρέπει να ξέρουμε πως ενα όργανο το οποίο παράγει μπάσσες νότες τότε το ηχητικό κύμα που προκύπτει ειναι σαφώς πιο μεγάλο σε χρονική διάρκεια αρα διαρκεί πιο πολύ μέσα σε ενα χώρο η σε ενα μιξ ενω αντίθετα ενα όργανο που πέζει σε μια ψηλή περιοχή το ηχητικό κύμα θα ειναι πιο μικρό σε διάρκεια(φανταστείτε 2 κυματομορφές την μια κάτω απ την αλλη που η μια που παράγει μπάσσες συχνοτητες διαρκεί 4 δευτερόλεπτα και της αλλης μόλις 1 δευτερόλεπτο που πέζει στην ψηλή περιοχή). Οπως λοιπόν καταλαβαίνουν ολοι το όργανο που θα παίξει μπάσσες νότες ακόμα και ενα να ειναι σε ενα κουαρτέτο θα καλύψει τα υπόλοιπα όργανα. Κάποιος μπορεί να πει "ναι αλλα εαν εχω μια κονσόλα μπορώ να το χαμηλώσω η αν εχω και ενα eq μπορώ να κάνω και ενα Low cut". Το πιθανότερο λοιπόν ειναι να βγει ενα αλλοιομένο αποτέλεσμα χωρίς κανένα ουσιαστικό λόγο.

Συνεχιζοντας λοιπον και μετα απ' ολα αυτα θα πρεπει να πω εδω πως οταν ξεκιναμε μια μιξη και μια επεξεργασια οταν δεν εχουμε και πολλες γνωσεις πανω στο θεμα καλο θα ηταν να αρχισουμε με ενα project με λιγα οργανα δηλαδη ενα τυχαιος αριθμος θα ελεγα πως ειναι γυρω στα 4. Αυτο εχει σαν αποτελεσμα καταρχας να μην πελαγωσουμε απ' τον ογκο τον tracks,αλλος ενα λογος ειναι πως δεν θα εχουμε μεαγολο προβλημα με τους λεγομενους χωρους μεσα στην στερεοφωνικη μας εικονα. Εχοντας λιγα tracks θα ασχοληθουμε περισσοτερο με το edit,θα καταλαβουμε περισσοτερα πραγματα πως ενεργουν οταν ακουμε τα οργανα, φωνες 2η 3η η και 4 καναλια ταυτοχρονα. Όσον αφορά τωρα την στερεοφωνικη εικονα δηλαδη πως θα μιξαρουμε καποια tracks ενα καλο κολπο για αρχη ειναι το εξης. Όλοι λιγο πολυ εχουμε παει σε μια συναυλια σε καποιο μαγαζι κ.λ.π. Βλεποντας λοιπον τους μουσικους οι οποιοι εχουν μια θεση πανω στην σκηνη ετσι λοιπον πρεπει να σκεφτουμε και εμεις πανω κατω την θεση των οργανων και φωνων στην μιξη μας. Αυτο που λεω φυσικα δεν ειναι απολυτο ομως ειναι καλο για αρχη. Για παραδειγμα αν εχουμε δει σε μια συναυλια εναν μπασιστα να ειναι προς τα δεξια δεν σημαινει πως εκει θα βαλουμε το μπασσο μας στο μιξ μας. Συνηθως το μπασσο μπαινει στο κεντρο και ενα τσικ πιο αριστερα απο την μποτα ισα ισα για να ξεκοληση. Οι χωροι στο μιξ μας εχουν αμεσοι σχεση με τα εφφε μας και φυσικα με το volume μας.

Εαν για παραδειγμα εχουμε ενα κοματι το οποιο ειναι σχετικα αργο εδω θα λεγαμε πως θα μπορουσαμε να βαλουμε ενα reverb time μεγαλο με σχτικα μεγαλο pre delay,μας δινει την αισθηση πως απλωνει η φωνη και δεν σβηνει γρηγορα. Σε αντιθεση τωρα με ενα γρηγορο κοματι ενα reverb πρεπει να εχει λιγο time και ελαχιστο predelay αυτο εχει ως αποτελεσμα οι αντηχησης που ειχαμε πριν και οι ουρες που αφηνε το predelay να μην μπερδευονται μεταξυ τους οι λεξεις η οι νοτες μας. Βεβαια αλλο σημαντικο ρυθμιστικο στο ποσο γρηγορα θα σβηνει ο ηχος ειναι και το decay το οποιο χρησιμοποιουμε αναλογα. Σε μια αλλη περιπτωση που εχουμε πολλα καναλια στο μιξ μας αναγκαστηκα καποια πρεπει να πανε πιο μπροστα στην στερεοφωνικη μας εικονα και αλλα πιο πισω,εδω λοιπον χωρις να πειραξουμε ιδιαιτερα το volume μας δινοντας ενα μεγαλο reverb time και predelay σπρωχνουμε το οργανο να φυγει προς τα πισω και θα παρει την δικια του θεση μεσα στο μιξ. Ενα αλλος τροπος για να ξεκολησουμε οργανα απ' το κεντρο της στερεοφωνικης μας εικονας ειναι το λεγομενο paning,δηλαδη στρεφοντας καποια οργανα προς τα δεξια η προς τ' αριστερα. Εδω λοιπον παρατηρουμε πως οσο πιο ακραιο ειναι το pan μας τοσο ξαφνικα χανετε ο ηχος μας παρολο που δεν αλλαξαμε κατι στα εφφε μας ουτε πειραξαμε στην ενταση του καναλιου μας.

Προσοχή, διότι στην απελπισια μας επανω να το ξανα ακουσουμε δυναμωνουμε το καναλι η δινουμε μεγαλυτερο outpout gain σε καποιο απ τα εφφε μας. Αυτο πολλες φορες ειναι καταστροφικο,διοτι το συγκεκριμενο καναλι δεν ειναι μονο του στο μιξ συνηθως αλληλεπιδρα με το υπολοιπο μιξ(οργανα,φωνες),η επισης καπου στην κυματομορφη μας κατα την διαρκεια μπορει καποια σημεια να ειναι κοντα στο 0 οποτε αυτο θα πικαρει. Εκει λοιπον ακολουθουμε την κλασσικη συνταγη, μειωση παρα προσθεση (μιλαω για τα υπολοιπα καναλια) η μπορουμε το pan μας να το φερουμε πιο πολυ προς το κεντρο αρκει να μην ξανα κολληση με τα υπολοιπα.
Σε ολη την διαρκεια που κανουμε edit θα πρεπει να εχουμε οπτικη επαφη με το master output μας.
Ο λογος ειναι ο εξης.....οπως ειπαμε και παραπανω οταν προσθετουμε ενα fx
ενω εχουμε το volume του καναλιου στο 0 αυτο θα δειξει +0.3,-0.4-0,5,1......db ετσι οτι δειχνει καθε καναλι αυτο θα προστειθετε με τα υπολοιπα και θα μας βγαζει το τελικο volume στο master output μας.
Εδω λοιπον ενω εχουμε φτασει στο τελικο μας edit και ολα ειναι φτιαγμενα
και ειμαστε ετοιμοι να κανουμε mixdown το master output θα πρεπει να δειχνει -3db για τον απλουστατο λογο πως στην συνεχεια θα ακολουθησει το mastering για να καλυψη τυχον συχνοτικες, δυναμικες κ.λ.π τρυπες οι οποιες δεν μπορεσαμε να φτιαξουμε στο mix μας.


Αρα πριν κανουμε mixdown Το master output θα πρεπει να δειχνει εως -3 db
και ΟΧΙ παραπανω. Οταν τελειωσει το mastering και το cd μας παει για κοπη θα πρεπει να ξερουμε τα εξης. Να γνωριζουμε την ποιοτητα του μηχανηματος που θα φτιαχτει το glass master οπως επισης και η ταχυτητα εγγραφης θα πρεπει να γινει στο 1 επι.
Εχει παρατηρηθει πως με μια καλη μηχανη και με μια σωστη εγγραφη του glass master ο ηχος βελτιωνεται ακομα περισσοτερο,αντιθετα μια κακη μηχανη και μια γρηγορη εγγραφη μπορει να πεταξει στα σκουπιδια ολοι μας την δουλεια.
Ολα ειναι μια αλυσιδα τιποτα δεν ειναι ξεχωριστο και τιποτα τυχαιο,απο την ψυχολογια του τραγουδιστη,τα οργανα που θα παιχτουν να ειναι καλης ποιοτητας,τα μικροφωνα μεχρι και την κοπη.
Κατι τελευταιο που θελω να επισημανω ειναι πως μην νομιζετε πως στα δειγματα που χρησιμοποιουμε στο pc μας (κιθαρες,μπασα,τυμπανα κ.λ.π.)
επειδη δεν εχουμε βαλει μικροφωνα πως δεν θα αντιμετωπισουμε προβληματα οπως φυσηματα οχι σωστο τονικο υψος η ακομα και κακοηχα οργανα.

Ηθελα να συμπληρωσω πως οταν καποιος πηγαινει να αγορασει ηχεια,μικροφωνα,κονσολες κ.λ.π. ενα πραγμα που συνηθως δεν δινετε και πολυ μεγαλη βαση ειναι η καλωδιωση η οποια παιζει πολυ μεγαλο ρολο στο τελικο αποτελεσμα.
Δεν μπορουμε να περιμενουμε ενα σωστο και καλο αποτελεσμα οταν εχουμε αγορασει ενα ζευγαρι ηχειων αξιας
1000 ευρω τα οποια και θα συνδεσουμε με καλωδια αξιας των 5 ευρω.
Καλο πειραματισμο σε ολους.

ΠΗΓΗ http://aoratosmc.my-goo.net/

www.aoratos.org

ΣΕΛΙΔΑ:

Απαντήσεις – σελίδα 2 / 2

Sf3d0 – Σαβ, 28 Ιαν 12, 01:25

SipnoΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:23

ΑραλύκοιΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:17

SipnoΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:09

ΑραλύκοιΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 00:32

SipnoΠαρασκευή, 27 Ιαν. 2012, 18:20
Sfedo κάτι τέτοια αρθρα δεν θα αξιζαν να συγκεντρωθούν και να κάνουν ενα sticky? :?

γι αυτό λέω βαριέμαι..θέλω να είναι όλα ελληνικά και να τα μαζέψω..θα κάνω κάτι σαν αυτό..

σαν και αυτό?
404 – Η σελίδα που ζητήσατε δεν βρέθηκε.
:lol:

γουτουφου..εγώ τη βλέπω και είναι και στο DJing..

εσυ εισαι μοντ :roll:

ισχύει..περίμενε..

Αραλύκοι – Σαβ, 28 Ιαν 12, 01:30

κάτι σαν αυτό τέλος πάντων..


Recording

Το σημαντικό είναι να μήν ξεκινάς απο τήν μέση πρέπει να ξεκινάς απο τήν αρχή. Ετσι λοιπόν για μια καλή μίξη απαιτείται μια καλή ηχογράφηση. Στήν ηχογράφηση έχουμε να προσέξουμε αρκετά πράγματα όσον αφορά πιο πολύ τα μικρόφωνα και τα export, εάν θέλουμε να αλλάξουμε απο ένα πρόγραμμα σέ ένα άλλο γιατί μπορεί να μάς βολεύει η μίξη περισσότερο στο δεύτερο. Ενας λοιπόν σημαντικός παράγοντας όταν βάζουμε ένα μικρόφωνο είναι η αρχή λειτουργείας τού πού πρέπει να τήν ξέρουμε.(δέν θέλω να μπώ σέ πηνία,κυκλώματα κ.λ.π., γιατί θά μακρυγορήσω και δεύτερον πιστεύω πώς εάν κάποιος ψάξει όλο και κάτι θά βρεί στο νέτ). Σημαντική λοιπόν είναι η αγορά τού μικροφώνου σέ σχέση μέ τα λεφτά και τήν χρησιμότητα τού. Επειδή συνήθως τα λέφτα 'ολων είναι περιορισμένα και θέλουμε σχετικά ένα καλό και φθηνό μικρόφωνο πού να κάνει σχεδόν γία όλες τής δουλείες θα πάμε σέ ένα πυκνωτικό πολυκατευθυντικό. Εδώ λοιπόν πρέπει να προσέξουμε τήν απόσταση μεταξύ είτε τού μουσικού εκτελεστή είτε τού τραγουδιστή. Γιά να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα θα πρέπει αύτο πού ακούμε από τών μουσικό εκτελεστή να είναι ένα ισορροπημένο σήμα,ούτε χαμηλό ούτε ψηλό αλλά ούτε καποίες συχνότητες, όπως π.χ μπάσσες να τρίζουν. Αν εντοπίσουμε κάτι τέτοιο θα πρέπει να αλλάξουμε θέση στό μικρόφωνο μέχρι να ακόυσουμε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. Ενα άλλο συνηθισμένο πρόβλημα είναι όταν κάποιος τραγουδάει είναι η απόσταση μεταξύ μικροφώνου και τραγουδιστή. Υπάρχει η συνήθεια συχνά να απομακρύνεται η να έρχεται πιο κοντά στο μικρόφωνο, αύτο έχει σάν αποτέλεσμα τό σκαμπανέβασμα τής έντασης στήν ηχογραφημένη φωνή. Ετσι λοιπόν ρυθμίζουμε σέ μιά μεσαία στάθμη τό ποτεσιόμετρο η το gain της κάρτας ήχου μάς και σαφώς ελέγχουμε τό σήμα μάς. Αλλο ένα πρόβλημα είναι συνήθως πώς η φθηνές κάρτες ήχου η κάποιες κονσόλες δέν έχουν καλής ποιότητας προενίσχυση στήν είσοδο με αποτέλσμα να αναγκαζόμαστε να ανοίξουμε τό gain τού μηχανήματος μέ αποτέλεσμα να έχουμε αρκετό φύσημα τό οποίο και ηχογραφείτε. Η λύση εδώ είναι η αγορά ενός προενισχυτή μικροφώνου ο οποίος λύνει όλα μάς τά προβλήματα. Υπάρχουν άπειρα προβλήματα πού μπορεί κάποιος νά συναντήση σέ μία ηχογράφηση,είπα ενδεικτηκά ίσως τά πιό συνηθίσμενα. Φυσικά δέν θά ξέχναγα νά πώ πώς η φθηνές κάρτες ήχου και οι κονσόλες συνήθως δέν έχουν προενίσχυση γιά πυκνωτικά μικρόφωνα, οπότε εδώ χρειάζεται η χρήση phantom power για 48 volt ενίσχυση. Στό export ενός track θά πρέπει να προσέχουμε πάντα νά είναι στά 44.100 Hz και τά bit ανάλογα πώς έχει γραφτεί,στά16 η στά 32 κ.λ.π. νά είναι στέρεο και φυσικά το volume στό κάθε κανάλι να είναι 0.

Γενικοί κανόνες

• 1ος ποτέ στήν ηχογράφηση δέν βάζουμε κάποιο fx όλα γίνονται στο edit και στό mix. Μπορούμε νά βάλουμε μόνο μέ τήν προυπόθεση πώς αύτο το fx πού βάλαμε για νά διευκολύνουμε ένα π.χ. τραγουδιστή γιατί ήθελε λίγο reverb δέν θα ηχογραφείτε.

• 2ος και πολύ σημαντικός!!!!επειδή σήμερα έχουμε άπειρα fx κ.λ.π. νομίζουμε πώς εάν κάτι πάει στραβά στήν ηχογραφηση θά τό διορθώσουμε στήν μίξη. Αύτο είναι ένα από τά πιό τραγικά λάθοι πού κάνουν πολλοί ηχολήπτες. Αρα ότι μπορούμε να διορθώσουμε στήν ηχογράφηση όσο βαρετό και χρονοβόρο νά είναι πρέπει νά τό διορθώσουμε,φάλτσα,μέτρα πού δέν πατάνε καλά,φυσήματα, αντιηχήσεις,σκαμπανεβάσματα έντασεις,πικαρίσματα,πρέπει νά φτιάχνονται. Οσο καθαρότερο και σωστότερο είναι τό κάθε μάς κανάλι τόσο καλύτερη καί πιό ξεκούραστη μίξη θά κάνουμε.

Mixing

Το mixing είναι μια διαδικασία ιδιαίτερη που ο καθένας θα πρέπει να είναι ελεύθερος να προσεγγίσει με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο. Σαφώς όμως υπάρχουν και καποιοί κανόνες και αντικειμενικά κριτήρια για μία σωστή μίξη. Πριν λοιπόν ξεκινήσουμε τήν διαδικασία μίξης θα πρέπει να καταλάβουμε το πόσο τεράστια σημασία έχει το σωστό monitoring και για να το πω πιο απλά αν δεν ακούμε σωστά, δεν μπορούμε να μιξάρουμε σωστά. Κατ' αρχάς ξεκινάμε από τον ίδιο τον χώρο....εάν είμαστε σε ενα χώρο ο οποίος είναι ενα απλό δωμάτιο δέν θα μπορέσουμε να μιξάρουμε σωστά,ακόμα κι αν έχουμε τα πιο ακριβά μηχανήματα. Ο χώρος πρέπει να εχει τήν κατάλληλη κατασκευή και γεωμετρία για νά μάς παρέχει τις κατάλληλες ακουστικές συνθήκες που απαιτεί το mixing, δηλαδή ένας χώρος που δεν επηρεάζει άμεσα την ακρόαση με την έντονη παρουσία και παραμονή στο χώρο καποιόν συχνοτήτων η την έντονη επιστροφή πρώιμων ανακλάσεων στην θέση ακρόασης είτε απο κάποιες ανακλασεις ηχητικών κυμάτων που επιστρέφοντας στήν θέση ακρόασης να έχουμε έντονη παρουσία καποίον συχνοτήτων όπως π.χ μπάσσες η μεσσαιές κ.λ.π.. Αύτο που θέλουμε δηλαδή είναι να μπορούμε να ακούμε το monitoring σύστημα μας απαλλαγμένο όσο είναι αυτό δυνατόν απο την επήρεια του χώρου, η οποία μπορεί πολύ εύκολα να διαστρεβλώσει τόσο το συχνοτικό περιεχόμενο όσο και την στερεοφωνική εικόνα του μιξ και φυσικά να μας οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα. Επίσης πρέπει νά δώσουμε μεγάλη βάση στήν σώστη τοποθέτηση (σωστό ύψος και άνοιγμα της στερεοφωνικής εικόνας, σωστή απόσταση από σκληρές επιφάνειες, αποφυγή άμεσων ανακλάσεων κλπ). Ενα άλλο κομβικό σημείο είναι πώς το σήμα που ακούμε πρέπει να είναι ατόφιο,δηλαδή ότι αυτό που ακούμε δεν επηρεάζεται από περιττά στάδια δρομολόγησης του σήματος που πιθανόν προσθέτουν ανεπιθύμητο "χρωματισμό" αλλά και που πιθανόν δεν είναι ιδιαίτερα ειλικρινή σε ότι αφορά το level που μπορούν να αντέξουν πριν φτάσουν στο clipping. Εδώ λοιπόν θά πρέπει να πω πώς ειναι καλυτέρο ένα αυτοενισχυόμενο ζευγάρι ηχείων τα οποία θα συνδέονται κατευθείαν πάνω στήν κάρτα ήχου η στήν κοσνόλα μάς γιατί όπως είπα και παραπάνο μπορεί νά προκαλέσουν και ακραίες διαφορές στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το περιεχόμενο του μιξ μας. Αλλη μια χρήσιμη πληροφορία είναι πως καλό είναι να "μάθουμε" να δουλεύουμε σε εντάσεις, που έχουν γίνει κοινά αποδεκτές ως ιδανικές για προσεκτική ακρόαση δηλαδή μεταξύ 80 & 83 db spl. Μέ αύτο τόν τρόπο κάθε φορά που θά ακούμε τήν μίξη μας θα έχουμε και ένα σημείο αναφοράς. Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζουμε τό υλικό μας,δηλαδή τι περιέχει το καθε μάς κανάλι. Καταρχάς τί όργανο έχουμε αν έχει φυσήματα,χτυπήματα,ουρές πού μας ενοχλούν και κάθε τι ανεπιθύμητο. Στήν συνέχεια αύτο που μπορούμε να κανουμε για νά μάς διευκολύνει ειναι νά γράψουμε τό όνομα τού κάθε οργάνου στό πλαί στο αντίστοιχο κανάλι. Π.χ. drums κανάλι 1 bass κανάλι 2 κ.λ.π. Στην συνέχεια μπορούμε να φτιάξουμε ένα πρόχειρο μίξ και νά κάνουμε πολλές ακροάσεις απ'τήν αρχή ως το τέλος, αυτές οι ακροάσεις θα μας βοηθήσουν να διαμορφώσουμε ουσιαστική άποψη για το περιεχόμενο των tracks και πως αυτά αλληλεπιδρούν μεταξύ τους,και για πιθανά προβλήματα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε. Και έτσι φτάνουμε σε ένα κομβικό σημείο στο οποίο θα πρέπει να κάνουμε κάποιες αρχικές κρίσιμες επιλογές. Σημαντικότατη επιλογή η αισθητική και τεχνική προσέγγιση που θα ακολουθήσουμε...τό πώς θέλουμε να εξελιχθεί το μιξ πριν ξεκινήσουμε και είναι ακόμα πιο σημαντικό αυτή η εικόνα να είναι ρεαλιστική και βασισμένη στο περιεχόμενο των tracks που έχουμε στα χέρια μας. Πολύ σημαντικό επίσης είναι να έχουμε σαφή εικόνα της δομής του κομματιού, της δυναμικής του κίνησης,πώς μπαινοβγαίνουν τα όργανα, τον χώρο τους, την ταχύτητα και τυχόν αλλαγές, ακόμα και τά σολιστικά σημεία αν υπάρχουν. Ξεκινώντας λοιπον να βάζουμε τα πρωτά μας fx θα ήθελα να πω πως δεν υπάρχουν συνταγές,στο τι θα βάλω πρωτο τι δεύτερο κ.λ.π. Αύτο έχει να κάνει με το αισθητήριο του καθενός. Ας δούμε ομως σε ποιες επεξεργασίες μπορούμε να υποβάλλουμε ένα ηχητικό σήμα;
• Δυναμικές: Compression, Limiting, Gating, Expanding, De-essing
• Χρόνου: Reverb, Echo, Delay
• Διαμόρφωσης: Flanging, Phasing, Chorusing, Vibrato, Tremolo.
• Συχνότητας: Equalising, Wha- Wha
• Τονικότητα: Pitch Shifting, Harmoniser
Επίσης υπάρχει και η off line επεξεργασία, όπως:
• Fade In/Out
• Cut
• Copy/Paste
• Trim
• Normalize
• Invert
• Reverse

Επειδή έχουμε τώρα πια άπειρα fx στο pc μας,συνήθως πέφτουμε στήν παγίδα πως πρέπει να τα βάλουμε ολα! Για παράδειγμα οταν έχουμε ενα eq με 4 band δεν σημαίνει πως ντε και καλά πρέπει να τα ανοίξουμε ολα. Ενα αλλο πράγμα που πρέπει να προσέξουμε είναι πως οταν θέλουμε να κάνουμε επεξεργασία σε ενα Track δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε ακραιές ρυθμίσεις στα fx μας. Εξηγώ: πολλές φορές ακούμε το χ όργανο και μας φαίνεται πως εχει πολλές μπάσσες, συνήθως οι περισσότεροι ηχολήπτες που δεν έχουν και πολύ μεγάλη εμπειρία για να μπορέσουν να ισοσταθμίσουν το σήμα τονίζουν υπερβολικά τα ψηλά (πρίμες συχνότητες) και αύτο το κάνουν συνήθως σε άλα. Αύτο φυσικά εχει ενα τραγικό αποτέλεσμα. Έρχονται και μπουκόνουν ολα και εκεί ερχετε η απελπισία. Οπότε αν έχουμε κάποιο όργανο στο οποίο βάλαμε ενα eq και τονίσαμε στα 8.000khz +5db θα δούμε πως εαν το track μας έδειχνε πρίν χωρίς το eq 0 db τώρα σίγουρα με το eq θα δείχνει η στάθμη μας ακόμα πιο ψηλά. Φανταστείτε λοιπόν πως εαν κάναμε αύτο σε κάθε track τότε σίγουρα δεν θα αποφύγουμε με τίποτα τα πικαρίσματα τα θολώματα και ενα απαίσιο μιξ. Σε περιπτώσεις λοιπόν τέτοιες οπου μας χαλάει κάποια συχνοτική περιοχή ας δοκιμάσουμε καλύτερα να αφαιρέσουμε db στην μπάσσα περιοχή ας πούμε παρά να τονίσουμε την πρίμα περιοχή. Αν παρόλο που έχουμε αφαιρέσει μπάσσες δεν έχουμε ικανοποιηθεί πλήρως τοτέ τονίζουμε και την πρίμα περιοχή μας. Για παράδειγμα: 1) Όταν αισθανόμαστε πως λείπουν πρίμες......αυτο ειναι καλύτερο low -3db παρα hi +3 db 2) Όταν αισθανόμαστε πως λείπουν μπάσσες hi -3db παρά low +3db. Υπάρχει φυσικά και αλλο ενα πρόβλημα με της συχνότητες που συνήθως το αντιλαμβανόμαστε στα τελειώματα της μίξης μας. Ενω ολα έγιναν σωστά πάλι κατι μας λείπει... αλλα τι; Συνεχίζουμε και ακούμε φτωχό το αποτέλεσμα,πάλι μας λείπουν συχνότητες εκει λοιπόν δυστυχώς δεν εχει κάνει σωστή δουλειά ο ενορχηστρωτής! Οπως σχεδόν ολοι ξέρουμε το αυτί ακούει απο 20 hz εως 20000 khz, ετσι λοιπόν και το κάθε όργανο εχει την δικιά του συχνοτική περιοχή οπως επίσης την καλή περιοχή που λέμε και την κακή. ΑΝ λοιπόν ενας ενορχηστρωτής εχει ξεχάσει η δεν ξέρει να εμπλουτίσει μια περιοχή με κάποια όργανα,δηλαδή εχει πολλά όργανα που παίζουν στην mid περιοχή και εχει ξαχάσει την hi περιοχή τοτε ειναι μάταιο να προσπαθήσουμε να την ισοσταθμήσουμε με το eq. Αν τώρα κάποιος παρατηρήσει σε μεγάλες αλλα και σε μικρές ορχήστρες θα δει πως η κατανομή της ορχήστρας ειναι ως εξής: δεν παίζουν πολλά όργανα στην Low (χαμηλή περιοχή) παίζουν λίγα περισσότερα στην mid(μεσαία περιοχή) και ακόμα περισσότερα στην hi(υψηλή περιοχή). Γιατι άραγε στο κουαρτέτο εγχόρδον (βιολί 1,βιολί 2.βιόλα,τσέλο) δεν μπορούμε να βάλουμε και ενα κοντραμπάσσο αφήνοντας κάποιο αλλο όργανο απ'τα 4 απ' εξω; Μα φυσικά γιατί ολα εχουν να κάνουν με τα ηχητικά κύματα. Οταν ο εκτελεστής χτυπήσει την χορδή με το δαξάρι τότε προκύπτει ενα ηχητικό κύμα.....εδω λοιπόν πρέπει να ξέρουμε πως ενα όργανο το οποίο παράγει μπάσσες νότες τότε το ηχητικό κύμα που προκύπτει ειναι σαφώς πιο μεγάλο σε χρονική διάρκεια αρα διαρκεί πιο πολύ μέσα σε ενα χώρο η σε ενα μιξ ενω αντίθετα ενα όργανο που πέζει σε μια ψηλή περιοχή το ηχητικό κύμα θα ειναι πιο μικρό σε διάρκεια(φανταστείτε 2 κυματομορφές την μια κάτω απ την αλλη που η μια που παράγει μπάσσες συχνοτητες διαρκεί 4 δευτερόλεπτα και της αλλης μόλις 1 δευτερόλεπτο που πέζει στην ψηλή περιοχή). Οπως λοιπόν καταλαβαίνουν ολοι το όργανο που θα παίξει μπάσσες νότες ακόμα και ενα να ειναι σε ενα κουαρτέτο θα καλύψει τα υπόλοιπα όργανα. Κάποιος μπορεί να πει "ναι αλλα εαν εχω μια κονσόλα μπορώ να το χαμηλώσω η αν εχω και ενα eq μπορώ να κάνω και ενα Low cut". Το πιθανότερο λοιπόν ειναι να βγει ενα αλλοιομένο αποτέλεσμα χωρίς κανένα ουσιαστικό λόγο.
Συνεχιζοντας λοιπον και μετα απ' ολα αυτα θα πρεπει να πω εδω πως οταν ξεκιναμε μια μιξη και μια επεξεργασια οταν δεν εχουμε και πολλες γνωσεις πανω στο θεμα καλο θα ηταν να αρχισουμε με ενα project με λιγα οργανα δηλαδη ενα τυχαιος αριθμος θα ελεγα πως ειναι γυρω στα 4. Αυτο εχει σαν αποτελεσμα καταρχας να μην πελαγωσουμε απ' τον ογκο τον tracks,αλλος ενα λογος ειναι πως δεν θα εχουμε μεαγολο προβλημα με τους λεγομενους χωρους μεσα στην στερεοφωνικη μας εικονα. Εχοντας λιγα tracks θα ασχοληθουμε περισσοτερο με το edit,θα καταλαβουμε περισσοτερα πραγματα πως ενεργουν οταν ακουμε τα οργανα, φωνες 2η 3η η και 4 καναλια ταυτοχρονα. Όσον αφορά τωρα την στερεοφωνικη εικονα δηλαδη πως θα μιξαρουμε καποια tracks ενα καλο κολπο για αρχη ειναι το εξης. Όλοι λιγο πολυ εχουμε παει σε μια συναυλια σε καποιο μαγαζι κ.λ.π. Βλεποντας λοιπον τους μουσικους οι οποιοι εχουν μια θεση πανω στην σκηνη ετσι λοιπον πρεπει να σκεφτουμε και εμεις πανω κατω την θεση των οργανων και φωνων στην μιξη μας. Αυτο που λεω φυσικα δεν ειναι απολυτο ομως ειναι καλο για αρχη. Για παραδειγμα αν εχουμε δει σε μια συναυλια εναν μπασιστα να ειναι προς τα δεξια δεν σημαινει πως εκει θα βαλουμε το μπασσο μας στο μιξ μας. Συνηθως το μπασσο μπαινει στο κεντρο και ενα τσικ πιο αριστερα απο την μποτα ισα ισα για να ξεκοληση. Οι χωροι στο μιξ μας εχουν αμεσοι σχεση με τα εφφε μας και φυσικα με το volume μας. Εαν για παραδειγμα εχουμε ενα κοματι το οποιο ειναι σχετικα αργο εδω θα λεγαμε πως θα μπορουσαμε να βαλουμε ενα reverb time μεγαλο με σχτικα μεγαλο pre delay,μας δινει την αισθηση πως απλωνει η φωνη και δεν σβηνει γρηγορα. Σε αντιθεση τωρα με ενα γρηγορο κοματι ενα reverb πρεπει να εχει λιγο time και ελαχιστο predelay αυτο εχει ως αποτελεσμα οι αντηχησης που ειχαμε πριν και οι ουρες που αφηνε το predelay να μην μπερδευονται μεταξυ τους οι λεξεις η οι νοτες μας. Βεβαια αλλο σημαντικο ρυθμιστικο στο ποσο γρηγορα θα σβηνει ο ηχος ειναι και το decay το οποιο χρησιμοποιουμε αναλογα. Σε μια αλλη περιπτωση που εχουμε πολλα καναλια στο μιξ μας αναγκαστηκα καποια πρεπει να πανε πιο μπροστα στην στερεοφωνικη μας εικονα και αλλα πιο πισω,εδω λοιπον χωρις να πειραξουμε ιδιαιτερα το volume μας δινοντας ενα μεγαλο reverb time και predelay σπρωχνουμε το οργανο να φυγει προς τα πισω και θα παρει την δικια του θεση μεσα στο μιξ. Ενα αλλος τροπος για να ξεκολησουμε οργανα απ' το κεντρο της στερεοφωνικης μας εικονας ειναι το λεγομενο paning,δηλαδη στρεφοντας καποια οργανα προς τα δεξια η προς τ' αριστερα. Εδω λοιπον παρατηρουμε πως οσο πιο ακραιο ειναι το pan μας τοσο ξαφνικα χανετε ο ηχος μας παρολο που δεν αλλαξαμε κατι στα εφφε μας ουτε πειραξαμε στην ενταση του καναλιου μας. Προσοχή, διότι στην απελπισια μας επανω να το ξανα ακουσουμε δυναμωνουμε το καναλι η δινουμε μεγαλυτερο outpout gain σε καποιο απ τα εφφε μας. Αυτο πολλες φορες ειναι καταστροφικο,διοτι το συγκεκριμενο καναλι δεν ειναι μονο του στο μιξ συνηθως αλληλεπιδρα με το υπολοιπο μιξ(οργανα,φωνες),η επισης καπου στην κυματομορφη μας κατα την διαρκεια μπορει καποια σημεια να ειναι κοντα στο 0 οποτε αυτο θα πικαρει. Εκει λοιπον ακολουθουμε την κλασσικη συνταγη, μειωση παρα προσθεση (μιλαω για τα υπολοιπα καναλια) η μπορουμε το pan μας να το φερουμε πιο πολυ προς το κεντρο αρκει να μην ξανα κολληση με τα υπολοιπα.
Σε ολη την διαρκεια που κανουμε edit θα πρεπει να εχουμε οπτικη επαφη με το master output μας.
Ο λογος ειναι ο εξης.....οπως ειπαμε και παραπανω οταν προσθετουμε ενα fx
ενω εχουμε το volume του καναλιου στο 0 αυτο θα δειξει +0.3,-0.4-0,5,1......db ετσι οτι δειχνει καθε καναλι αυτο θα προστειθετε με τα υπολοιπα και θα μας βγαζει το τελικο volume στο master output μας.
Εδω λοιπον ενω εχουμε φτασει στο τελικο μας edit και ολα ειναι φτιαγμενα
και ειμαστε ετοιμοι να κανουμε mixdown το master output θα πρεπει να δειχνει -3db για τον απλουστατο λογο πως στην συνεχεια θα ακολουθησει το mastering για να καλυψη τυχον συχνοτικες, δυναμικες κ.λ.π τρυπες οι οποιες δεν μπορεσαμε να φτιαξουμε στο mix μας.
Αρα πριν κανουμε mixdown Το master output θα πρεπει να δειχνει εως -3 db
και ΟΧΙ παραπανω. Οταν τελειωσει το mastering και το cd μας παει για κοπη θα πρεπει να ξερουμε τα εξης. Να γνωριζουμε την ποιοτητα του μηχανηματος που θα φτιαχτει το glass master οπως επισης και η ταχυτητα εγγραφης θα πρεπει να γινει στο 1 επι.
Εχει παρατηρηθει πως με μια καλη μηχανη και με μια σωστη εγγραφη του glass master ο ηχος βελτιωνεται ακομα περισσοτερο,αντιθετα μια κακη μηχανη και μια γρηγορη εγγραφη μπορει να πεταξει στα σκουπιδια ολοι μας την δουλεια.
Ολα ειναι μια αλυσιδα τιποτα δεν ειναι ξεχωριστο και τιποτα τυχαιο,απο την ψυχολογια του τραγουδιστη,τα οργανα που θα παιχτουν να ειναι καλης ποιοτητας,τα μικροφωνα μεχρι και την κοπη.
Κατι τελευταιο που θελω να επισημανω ειναι πως μην νομιζετε πως στα δειγματα που χρησιμοποιουμε στο pc μας (κιθαρες,μπασα,τυμπανα κ.λ.π.)
επειδη δεν εχουμε βαλει μικροφωνα πως δεν θα αντιμετωπισουμε προβληματα οπως φυσηματα οχι σωστο τονικο υψος η ακομα και κακοηχα οργανα.
Οταν τελειωσει το mastering και το cd μας παει για κοπη θα πρεπει να ξερουμε τα εξης.......
Να γνωριζουμε την ποιοτητα του μηχανηματος που θα φτιαχτει το glass master οπως επισης και η ταχυτητα εγγραφης θα πρεπει να γινει στο 1 επι.
Εχει παρατηρηθει πως με μια καλη μηχανη και με μια σωστη εγγραφη του glass master ο ηχος βελτιωνεται ακομα περισσοτερο,αντιθετα μια κακη μηχανη και μια γρηγορη εγγραφη μπορει να πεταξει στα σκουπιδια ολοι μας την δουλεια.
Ολα ειναι μια αλυσιδα τιποτα δεν ειναι ξεχωριστο και τιποτα τυχαιο,απο την ψυχολογια του τραγουδιστη,τα οργανα που θα παιχτουν να ειναι καλης ποιοτητας,τα μικροφωνα μεχρι και την κοπη.
Κατι τελευταιο που θελω να επισημανω ειναι πως μην νομιζετε πως στα δειγματα που χρησιμοποιουμε στο pc μας (κιθαρες,μπασα,τυμπανα κ.λ.π.)
επειδη δεν εχουμε βαλει μικροφωνα πως δεν θα αντιμετωπισουμε προβληματα οπως φυσηματα οχι σωστο τονικο υψος η ακομα και κακοηχα οργανα.
Ηθελα να συμπληρωσω πως οταν καποιος πηγαινει να αγορασει ηχεια,μικροφωνα,κονσολες κ.λ.π. ενα πραγμα που συνηθως δεν δινετε και πολυ μεγαλη βαση ειναι η καλωδιωση η οποια παιζει πολυ μεγαλο ρολο στο τελικο αποτελεσμα.
Δεν μπορουμε να περιμενουμε ενα σωστο και καλο αποτελεσμα οταν εχουμε αγορασει ενα ζευγαρι ηχειων αξιας
1000 ευρω τα οποια και θα συνδεσουμε με καλωδια αξιας των 5 ευρω.
Καλο πειραματισμο σε ολους.

Compressor

Εδω δεν θα ηθελα να πω πολλα πραγματα για ευνοητους λογους. Ο κομπεσορας δεν ειναι τιποτε αλλο παρα ενας ενισχυτης ηχου που μας βοηθαει να αυξομειωσουμε της δυναμικες μιας συχνοτικης περιοχης η ενος ολοκληρου καναλιου!!! Μας βοηθαει πολυ στο να φερουμε πισω την χαμενη ενταση μιας ηχογραφησης ενος οργανου μια φωνης κ.λ.π. Πολλες φορες μπορει σε καποιο καναλι μας να εχουμε αυξομειοση στην ενταση μας κατα την διαρκεια του Playback μεσα στο μιξ ο κομπρεσορας αναλογα με της ρυθμισεις που εχουμε κανει φερνει πισω τα χαμηλα σηματα μας ενω χαμηλωνει τα δυνατα,κατα αυτον τον τροπο εχουμε ενα ισορροπημενο σημα. Επισης μπορει να χρησιμοποιηθει μετα απο ενα eq γιατι θελουμε να τονισουμε ακομα περισσοτερο εκεινες της συχνοτητες και να τους δωσουμε μια αλλη δυναμικη μεσα στο μιξ μας. Υπαρχουν πολλα ειδη κομπρεσορα και πολλες εφαρμογες ομως το καλυτερο ειναι να ξεκιναει καποιος απο ενα κλασικο κομπρεσορα να μαθει καλα να τον χειριζεται και μετα να προχωρησει. Επισης μπορουμε να τους χρησιμοποιησουμε σαν εφφε η να βαλουμε ακομα και περισσοτερους απο ενα, ειτε να ειναι σε σειρα ειτε παραλληλη. Ισως καποια στιγμη αργοτερα να πω ενα ενα τα ρυθμιστηκα του.

Compressor: (Συμπιεστής)

Ορισμος: Ενας ενισχυτης του οποιου μειωνεται το κερδος καθως η σταθμη της εισοδου του αυξανει.
Ο κομπρεσορας ειναι ενας δυναμικος επεξεργαστης ο οποιος συμπιεζει την δυναμικη περιοχη ενος σηματος.

Ρυθμιστiκα:

1)Threshold: Το Threshold μας δειχνει την σταθμη απο την οποια ο κομπρεσορας θα ξεκινηση να συμπιεζει το σημα μας, καθοριζεται σε db.
2)Ratio: Ειναι το ρυθμιστικο το οποιο καθοριζει ποσο πολυ θα συμπιεση το σημα απο την στιγμη που θα φτασει στο threshold.
Μετριεται με μια αναλογια οπου η τιμη των συντελεστων μας δειχνει την τιμη των db που ξεπερασαν το threshold και την τιμη του σηματος που θα βγει επεξεργασμενο.
3)Output: Αυτο ελεγχει το κερδος εξοδου του κομπρεσορα.
Το ρυθμιστικο εξοδου ειναι ενα σταδιο ανακτησης κερδους
που σου επιτρεπει να φερεις πισω την χαμηλη σταθμη.
4)Attack: Αυτο ελεγχει ποσο γρηγορα θα ενεργησει ο κομπρεσορας στην αυξηση του σηματος.
5)Relase: Αυτο ελεγχει το ποσο γρηγορα θα ξανα γυρισει στη φυσικη του κατασταση ο κομπρεσορας.
6)Separate Compression: Χρησιμοποιειτε για μια μαλακη συμπιεση
7)Peak Limiter: Εχει τον απολυτο ελεγχο των κορυφων
8)Master/Slave Configuration Or Stereo Link: Ο διακοπτης αυτος
ενωνει τα 2 καναλια του κομπρεσορα ωστε να δουλευουν μαζι.
Μολις ενεργοποιηθει το link το ενα καναλι γινετα master και το αλλο slave.
Οταν δουλευουμε stereo και τα 2 καναλια μπορουν να ελεγχθουν απο το ενα και ετσι κραταμε την stereo εικονα.
9)Noise Gate: Μας βοηθαει να κρατησουμε μακρια τους ενοχλητικους θορυβους οταν δεν παιζει τιποτα.
10)Input Level: Επιτρεπει στον κομπρεσορα σηματα με διαφορετικες σταθμες,δηλαδη.....οσο μεγαλυτερη σταθμη εισοδου τοσο μικροτερο gain.
Τα ησυχα περασματα γινονται δυνατοτερα και τα δυνατα περασματα μαλακοτερα.
11)Bypass Switch: Οταν ειμαστε σε θεση bypass τοτε ακουμε το σημα ανεπηρεαστο και ετσι το συγκρινουμε με το συμπιεσμενο.
12)Hard Knee/Soft Knee:Με αυτες της φρασεις αναφερομαστε στη δραση του κομπρεσορα στο σημειο threshold.
Το hard knee σημαινει οτι ο κομπρεσορας περιμενει μεχρι το σημα να φτασει στο σημειο threshold και μετα αρχιζει την λειτουργεια του,ενω το soft knee ξεκιναει λιγο πριν το threshold.
Σε ολη την διαρκεια που κανουμε edit θα πρεπει να εχουμε οπτικη επαφη με το master output μας.
Ο λογος ειναι ο εξης.....οπως ειπαμε και παραπανω οταν προσθετουμε ενα fx
ενω εχουμε το volume του καναλιου στο 0 αυτο θα δειξει +0.3,-0.4-0,5,1......db ετσι οτι δειχνει καθε καναλι αυτο θα προστειθετε με τα υπολοιπα και θα μας βγαζει το τελικο volume στο master output μας.
Εδω λοιπον ενω εχουμε φτασει στο τελικο μας edit και ολα ειναι φτιαγμενα
και ειμαστε ετοιμοι να κανουμε mixdown το master output θα πρεπει να δειχνει -3db για τον απλουστατο λογο πως στην συνεχεια θα ακολουθησει το mastering για να καλυψη τυχον συχνοτικες, δυναμικες κ.λ.π τρυπες οι οποιες δεν μπορεσαμε να φτιαξουμε στο mix μας.
Αρα πριν κανουμε mixdown Το master output θα πρεπει να δειχνει εως -3 db
και οχι παραπανω.

Limiter
Στα περισσοτερα κοματια μη επαγγελματικα που κυκλοφορουν στο νετ βλεποντας απλα στα meter του προγραμματος και χωρις να εχω ανοιχτα ηχεια καταλαβαινω πως καποιος ξεχασε κατι.......! ο λιμιτερ λοιπον χρησιμοποιειτε στο τελος της αλυσιδας των εφφε. Ο λογος ειναι απλουστατος γιατι η δουλεια του ειναι να μαζεψει κοινος να συμπιεση τυχον σηματα που ξεπερασαν τα 0db,ουσιαστικα δεν αφηνει δηλαδη το σημα μας να πικαρει. Προσοχή όμως, διότι δεν σημαινει ότι επειδη βαλαμε ενα limiter στο τελος της αλυσιδας μας και τωρα το καναλι μας δεν δειχνει πανω απ' το 0 οτι ολα ειναι ενταξει,εαν πιστεψουμε αυτο τοτε δεν χρειαζετε να εχουμε και αυτια.

Compressor & Limiter

Πολλες φορες δεν ειναι αληθινο αυτα που δειχνουν τα meter μας. Ο limiter απ' τον compressor εχει την εξης διαφορα,και οι 2 συμπιεζουν σηματα ομως αυτο που πρεπει να προσεξουμε ειναι πως ο λιμιτερ κοβει πολυ πιο αποτομα το σημα μας απ' τον compressor που το κοβει πιο απαλα. Αρα αυτο εχει σαν αποτελεσμα εαν στην αλυσιδαα που υπαρχει πριν απο τον λιμιτερ εχουμε δωσει πολλα + ο λιμιτερ στην προσπαθεια του να μην αφησει το σημα μας να πικαρει λασπωνει ολη τη δουλεια που εχουμε κανει πριν,και αυτο φυσικα δεν ειναι καλο και για το ιδιο το καναλι αλλα και για το ιδιο το μιξ. Η λυση ειναι πως πρεπει να γυρισουμε πισω στην αλυσιδα των εφφε που εχουμε βαλει και πολυ προσεκτικα αφαιρουμε αυτο η αυτα που λασπωσαν το τελικο μας αποτελεσμα. Η ρυθμιση που δινουμε συνηθως στο λιμιτερ ειναι -0.2db το threshold.

Equalizer

Περιοχες EQ:
1)πολυ χαμηλη μπασα: 16 hz-60 hz
2)μπασα: 60 hz-250 hz
3)μεσαιες: 250 hz-2000 khz
4)ψηλο μεσαιες: 2000 khz-4000 khz
5)περιοχη presence: 4000 khz-6000 khz
6)η περιοχη 6000 khz-16000 khz ελεγχη την λαμπροτητα και καθαροτητα.

Χρησεις του eq:
1)Για να βελτιωσουμε την ποιοτητα της χροιας
2)Για την παραγωγη ενος fx
3)Για την μειωση του θορυβου
4)Για πιο ευχαριστη μιξη
5)Για να αντισταθμισουμε τις ελλειψεις της αποκρισης
6)Για να αντισταθμισουμε την τοποθετηση των μικροφωνων

Παραμετρικό και γραφικό Equalizer:

Παραμετρικό EQ είναι ένα ενεργό ή παθητικό φίλτρο μεταβλητού πλάτους , κεντρικής συχνότητας και εύρους ζώνης. Βρίσκεται συνήθως ενσωματωμένο στις κονσόλες στο τμήμα ισοστάθμησης και το χρησιμοποιηούμε για να προσδώσουμε «χροιά» και «χαρακτήρα» σε ένα Track. Γραφικό EQ είναι μια συστοιχία ενεργών φίλτρων με μεταβλητό πλάτος , σταθερή προεπιλεγμένη κεντρική συχνότηταν (συνήθως 31 περιοχών) και σταθερο και overlapping εύρος ζώνης.

Pitch Shifter

Ειναι μια ψηφιακη΄συσκευή επεξεργασίας (ήχητικού ) σήματος DSP η οποία μετατονίζει το σήμα εισόδου. Η πιο γνωστη τέτοια συσκευή έχει υπάρξει για πολλά χρόνια το Harmoniser της Eventide. Σήμερα το pitch shifting έχει εξελιχθεί και επεξεργαστές όπως το melodyne ή το autotune χρησιμοποιούνται για να «κουρδίσουν» τόσο της ανθρώπινες φωνές στο σωστό τόνο , όσο και κάποια άταστα εγχορδα όργανα.

Chorus Effect

Chorus είναι το fx που δίνει την αίσθηση των πολλών «ξεκουρδισμένων» φωνών (χορωδία). Αυτό επιτυγχάνεται μέσω ενός LFO ο οποίος διαμορφώνει κατά FM την συχνότητα (τονικό ύψος) του σήματος. Οι κύριες παράμετροι είναι LFO Depth (βαθμός τονικής ολίσθησης σε ημιτόνια) και LFO rate ( συχνότητα –ρυθμός τονικής ολίσθησης)

Delay effect

Delay σημαίνει καθυστέρηση, αλλά πρακτικά το delay δίνει ρυθμικές επαναλήψεις. Ο όρος delay βγαίνει από το γεγονός ότι αρχικά χρησιμοποιούνταν πυκνωτές (bucket brigade line) των οποίων ο χρόνος αποφόρτισης καθόριζε τη χρονική διαφορά του wet σήματος από το Dry. Αυτή η διαφορά ήταν το Delay. Σήμερα το Delay υλοποιείται με buffers ή με κάποια μικρή RAM. Κύριες παράμετροι είναι το Feedback (%) και το Delay time (που δίνεται και με tap tempo)
Για να βρουμε το σωστό delay time διαιρούμε 60 δια το tempo Του κοματιού μας.

Reverb Effect

Reverb είναι το fx που εξομοιώνει το φαινόμενο της αντήχησης . Προσδίδει την αίσθηση του χώρου και του βάθους σε μια μίξη. Κύριες παράμετροι είναι τα Decay time, Early reflections , damping, density.

Vocoder Effect

Το vocoder προέρχεται από την φράση voice coder. Πρόκειται για μια συσκευή η οποία έχει δυο εισόδους. Στην μια είσοδο έχουμε την φωνή και στην άλλη έχουμε ένα ηχητικό σήμα. Η λειτουργία που γίνεται είναι ότι το ηχητικό σήμα διαμορφώνει το πλάτος του σύμφωνα με τις δυναμικές που έχει η φωνή στην άλλη είσοδο. Εμφανίστηκε με την μορφή synthesizer που είχε όμως είσοδο για φωνή. Έτσι λοιπόν οι δυναμικές των ήχων του synthesizer διαμορφώνονται σύμφωνα με τις δυναμικές της φωνής δημιουργώντας το effect του Talking Music. Τα σύμφωνα της ανθρώπινης ομιλίας προσομοιάζονται με την εισαγωγή θορύβου στα σημεία αυτά.

Noise gate

Το Noise gate εχει σαν αποτελεσμα να κοβει το θορυβο χωρις
να επηρεαστει το σημα.
Το noise gate ειναι μια απλουστερη μορφη του expander με την μονη διαφορα οτι ενω τo expander μειωνει συνεχεια το σημα κατω απο το threshold το noise gate κοβει το σημα αποτομα.

Ρυθμιστικα:
Ratio: Δουλευει σε συνδιασμο με το range.
Attack: Ελεγχει ποσο γρηγορα ανοιγει η πυλη οταν το σημα φτασει στο threshold.
Relase: Ελεγχει ποσο γρηγορα θα κλεισει η πυλη μολις το σημα περασει το threshold.
Range: Αυτο προσδιοριζει ποσο πολυ σημα η ανεπιθυμητος θορυβος συγκρατειται απο την πυλη οταν ειναι σε θεση Close.
Threshold: Χρησιμοποιειται για να μεταβαλλει τη σταθμη οπου το σημα εχει φτασει πριν ανοιξει η πυλη και αφηνει το σημα να περασει.
Οταν το σημα πεφτει κατω η πυλη κλεινει.
Key Input[/b]:Οταν τοποθετειται ενα σημα στο key input της πυλης. Η πυλη δεν ελεγχεται απο το σημα που εχει τοποθετειθει στο in της πυλης αλλα οδηγειται απο το σημα που εχει τοποθετειθει στο key input.

Αναλυση: Χρησιμοποιειται για ηχογραφησεις η τον περιορισμο θορυβου,αυτοματο κλεισιμο των μικροφωνων p.a. αυξηση των δυναμικων και βελτιωση της δυναμικης περιοχης θορυβων συστηματων.

Φαινόμενο αποκρύψεως

Όταν δύο ή περισσότεροι ήχοι προσλαμβάνονται ταυτόχρονα ή με μικρή χρονική διαφορά (10 – 30 ms) από το αισθητήριο της ακοής, τότε ένα από όλους (συνήθως ο δυνατότερος) μπορεί να καλύψει τους υπόλοιπους (ήχος απόκρυψης). Στην περίπτωση ταυτόχρονης πρόσληψης δύο ήχων, η ένταση του φαινομένου της απόκρυψης εξαρτάται από τις συχνότητές τους καθώς και την ποιότητά τους. Οι απλοί και σύνθετοι ήχοι, οι στενές ζώνες θορύβου (ροζ θόρυβος) καθώς και οι εκτεταμένες ζώνες θορύβου (λευκός θόρυβος), παρουσιάζουν διαφορές μεταξύ τους, στην ικανότητα του να καλύπτουν άλλους ήχους.Από διάφορα πειράματα που έγιναν σχετικά με το φαινόμενο της απόκρυψης διαπιστώθηκαν τα ακόλουθα:
Α) στην περίπτωση δύο τόνων, το φαινόμενο της απόκρυψης είναι εντονότερο όσο πιο κοντά βρίσκονται οι συχνότητές τους.
Β) ένας τόνος καλύπτει αποτελεσματικότερα συχνότητες μεγαλύτερες από τη δική του (δηλ. πιο ψηλούς τόνους), παρά συχνότητες μικρότερες από τη δική του.
Γ) όσο μεγαλύτερη είναι η ένταση του τόνου απόκρυψης, τόσο πιο εκτενής είναι η περιοχή συχνοτήτων που καλύπτει.
Δ) Στην περίπτωση που χρησιμοποιείται σαν ήχος απόκρυψης ένας θόρυβος στενής ζώνης (ροζ θόρυβος), τα φαινόμενα που παρατηρούμε είναι παρόμοια με τη χρήση ενός τόνου.
Ε) Στην περίπτωση που χρησιμοποιείται σαν ήχος απόκρυψης ένας θόρυβος ευρείας ζώνης (λευκός θόρυβος), τότε η απόκρυψη γίνεται με την ίδια ένταση σε όλες τις συχνότητες.

Ηχητικά φάσματα

Α) Ηχητικό φάσμα είναι το σύνολο των συχνοτήτων που μπορεί να περιέχει ένα ηχητικό πεδίο.
Β) Ηχητικό φάσμα είναι η περιοχή συχνοτήτων μέσα στην οποία το ηχητικό πεδίο έχει ορισμένα ειδικά χαρακτηριστικά (π.χ. ακουστικό φάσμα: φάσμα συχνοτήτων που ακούει το ανθρώπινο αυτί, υπερηχητικό φάσμα: φάσμα συχνοτήτων άνω των 20000Hz, υποηχητικό φάσμα: φάσμα συχνοτήτων κάτω των 20Hz).
Γ) Ηχητικό φάσμα είναι η συνάρτηση ενός χαρακτηριστικού μεγέθους (π.χ. ηχητικής πίεσης, ηχητικής ενέργειας, στάθμης έντασης) του ηχητικού πεδίου με τη συχνότητα.

Κύματα
Τετραγωνικό κύμα: Είναι ένα μη ημιτονοειδές κύμα το οποίο ιδανικά εναλλασεται μεταξύ δύο καταστάσεων :πάνω – και – κάτω. Απαντάται κυρίως σε συνθετητές , ο ήχος του είναι «κούφιος» και δεδομένου ότι η αρμονική του στήλη μοιαζεί με αυτή των ξύλινων πνευστών χρησιμοποιήται για αυτό τον λόγο, στην αφαιρετική σύνθεση . Περιέχει μόνο μονές και θεωρητικά άπειρες αρμονικές – κάτι που θα απαιτούσε άπειρο εύρος ζώνης (Bandwidth) . Στην πραγματικότητα, όμως, το τετραγωνικό κύμα παρουσιάζει ένα συντονισμό στα σημεία μετάβασης κάτι που μειώνει τις θεωρητικά άπειρες αρμονκές , οι οποίες όμως παραμένουν αρκετά εκτεταμένες.
Πριονωτό κύμα: Ο ήχος του πριονωτού κύματος είναι σκληρός και διαυγής καθώς το φάσμα του αποτελείται τόσο απόζυγές όσο και από μονές αρμονικές. Γι αυτ΄ν ακριβώς το λόγο εξ άλλου ενδείκνυται για ήχους strings στην αφαιρετική σύνθεση.
Τριγωνικό κύμα: Το τριγωνικό κύμα περιέχει μόνο τις μονές αρμονικές (όπως και το τεραγωνικό) οι οποίες όμως σβήνουν πιο γρήγορα από αυτες του τετραγωνικού και ετσι το άκουσματου είναι πιο φυσικό. Μπορούμε να δημιουργήσουμε τριγωνικά κύματα με την προσθετική σύνθεση προσθέτοντας περιττές αρμονικές της θεμελιώδους και πολλαπλασιαζοντάς τις κάθε 4η –1 επί –1 (ή αλλαζοντας τη φάση κατά π) και φιλτραροντας τις στη συνέχεια.
Ημίτονο: Κύμα χωρίς αρμονικές και με τριγωνομτερική ακολουθία αναφορικά με το χρόνο.

Cipping
Είναι η κατάσταση στην οποία περιέρχεται το σήμα όταν το πλάτος του σήματος της πηγής είναι μεγαλύτερο από το περιθώριο κορυφών του συστήματος εισόδου. Το αποτέλεσμα του ψαλιδισμού είναι η δημιουργία νέων αρμονικών, παρόμοιων με αυτές του τετραγωνικού παλμού (λόγω του σχήματος που παίρνει η κυματομορφή) και οι οποίες δεν είναι καθόλου ευχάριστες στο αυτί. (παραμόρφωση)

Normalize
Αύξηση της στάθμης ενός ηχητικού αρχείου αναφορικά με τη μέγιστη ηχογραφημένη στάθμη. Η μέγιστη ηχογραφημένη στάθμη «ομαλοποιήται» σε ένα προεπιλεγμένο επίπεδο (συνληθως 0dB) και το υπόλοιπο σήμα ανεβαίνει κατ αναλογία.

MIDI
Πρωτόκολλο: MIDI είναι τα αρχικά για το Musical Instrument Digital Interface. και μπορεί να αποδοθεί στα ελληνικά ως «Ψηφιακό Ενδιάμεσο Κύκλωμα Μουσικών Οργάνων». Τα αρχικά αυτά αναφέρονται ψηφιακό διασυνδετικό (Digital interface) που επιτρέπει την εξ αποστάσεως επικοινωνία και τον έλεγχο ηλεκτρονικών μουσικών οργάνων και εν γένει ψηφιακών ηλεκτροακουστικών συσκευών , ανεξαρτήτως κατασκευαστή . Είναι μια πρότυπη γλώσσα μουσικού προγραμματισμού και ένα σειριακό πρωτόκολλο -hardware/software- μεταφοράς πληροφορίας (επικοινωνίας) μεταξύ διαφόρων ψηφιακών ηλεκτροακουστικών συσκευών.
Δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 80, αρχικά από την ανάγκη των μουσικών –αλλά και των κατασκευαστών να υπάρξει συμβατότητα μεταξύ των προϊόντων τους. Πχ ένα Sequencer Yamaha να μπορεί αποθηκεύσει – επεξεργαστεί πληροφορίες από ένα synth Roland. Ή ακόμα να μπορεί ένα synth Roland να λειτουργήσει ως controller σε ένα synth Korg. (Δηλαδή παίζοντας στο κλαβιέ του Roland να ακουστούν οι ήχοι του Korg)
Το πρώτο MIDI synth ήταν το Prophet 600 της Sequential Circuits.
Sequencer: Sequencer ή διαδοχέας είναι μια μονάδα η οποία συγκρατεί στην μνήμη της μουσικά γεγονότα (events). Ένα ψηφιακό sequencer ηχογραφεί ψηφιακά τα μουσικά γεγονότα κατά την διάρκεια εκτέλεσης τους από έναν χρήστη (όπως το tempo το πότε και ποιες νότες παίζονται κ-λ.π.) αλλά όχι και τους ήχους. Κατά την αναπαραγωγή το sequencer τροφοδοτεί μέσω MIDI την παραπάνω πληροφορία σε ένα ψηφιακό ηλεκτρονικό όργανο, ικανό να τη μεταφράσει. Υπάρχουν hardware sequencers και software προγράμματα τα οποία λειτουργούν μέσω της μνήμης ενός Η/Υ με πολλές και διαφορετικές δυνατότητες το καθένα αναλόγως τον κατασκευαστή (οι αρχές λειτουργίας παραμένουν οι ίδιες).
Delay/Latency: Ο όρος , αρχικά, χρησιμοποιήται για να αποδώσει τη πιθανή χρονική καθυστέρηση από τη στιγμή εκπομπής του midi μηνύματος έως τη λήψη του . Πιθανοί παράγοντες είναι το μήκος του καλωδίου, η ποιότητα του Midi i/f, η συνδεσμολογία, η κάρτα ήχου και η επιλογή των drivers. Επίσης το midi delay είναι ένα εφέ το οποίο δημιουργείται παραθέτοντας το ίδιο midi event με συγκεκριμένη χρονική διαφορά ( copy paste) προσομοιώνοντας έτσι το γνωστό εφέ.
Τι είναι το velocity και ποιες τιμές μπορεί να πάρει στο midi; Velocity είναι ένα MIDI message που υποδεικνύει την ταχύτητα με την οποία πατιέται ή αφήνεται ένα πλήκτρο. Μπορούν να επηρεάσει την ένταση ή και την λαμπρότητα του ήχου. Οι τιμές που παίρνει είναι από 1-128.
General Midi: Το general midi είναι μια επέκταση του συμβατικού πρωτοκώλου midi . η επέκταση αυτή γίνεται σε δύο επίπεδα:
Πρώτον στο ότι υπαγορεύει για όλα τα GM συμβατα synths να έχουνε ένα minimum set λειτουργιών και χαρακτηρισιτκών πχ 24 νότες πολυφωνία, 16 κανάλια πολυχρωματικότητα, κλπ. Δεύτερο στο ότι ανατίθενται πλέον λειτουργίες σε ctrl msgs και παραμέτρους οι οποίες ήταν reserved. πχ: 1 Modulation, 6 Data Entry MSB, 7 Volume, 10 Pan, 11 Expression, 38 Data Entry LSB, 64 Sustain, 100 RPN LSB, 101 RPN MSB, 121 Reset all controllers, 123 All notes off. Το GM έγινε ευρέως γνωστό με το Sound Canvas της Roland.
Βασικοί τύποι MIDI Files: Οι βασικοί τύποι είναι 2: ο τύπος Ο που περιέχει όλες τις πληροφορίες σε ένα track και ο τύπος 1 που περιέχει όλες τις πληροφορίες σε ξεχωριστά track.
Multi Track Record: Η εντολή Multi-track record κάνει τα sequencer να εγγράφει πληροφορίες σε πολλά track ή και MIDI κανάλια ταυτόχρονα.
MIDI THRU input: Η θύρα MIDI THRU είναι αυτή που εξάγει απαράλλακτες τις πληροφορίες MIDI
που εισάγονται στο MIDI ΙΝ του ίδιου συστήματος (στο ίδιο όργανο.)
Χρησιμοποιείται για να «στείλει» τις πληροφορίες που δέχεται το ίδιο (στο MIDI ΙΝ) σε ένα επόμενο όργανο.
Βασικές εντολές MIDI: Οι βασικές εντολές MIDI είναι: Note 0n, Note Off, Velocity, Polyphonic Key Pressure, Control Change, Program Change, Channel Pressure, Pitch Bend.

http://soundcloud.com/sf3d0

Αραλύκοι – Σαβ, 28 Ιαν 12, 01:31

πόση ώρα παίζει να μου πήρε να το κάνω από greeklish ελληνικά..

http://soundcloud.com/sf3d0

Αορατος – Σαβ, 28 Ιαν 12, 01:51

ΑραλύκοιΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:31
πόση ώρα παίζει να μου πήρε να το κάνω από greeklish ελληνικά.. :myhead:

den tin palevo!!!!!!exo xasei ton xronoxoro!!!!!!nomiza pos mou esteiles pm to proigoumeno savato kai irthe tora!!!!kai nomiza pos xalase to pc m!!!!!!!

www.aoratos.org

Αραλύκοι – Σαβ, 28 Ιαν 12, 01:52

ΑορατοςΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:51

ΑραλύκοιΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:31
πόση ώρα παίζει να μου πήρε να το κάνω από greeklish ελληνικά.. :myhead:

den tin palevo!!!!!!exo xasei ton xronoxoro!!!!!!nomiza pos mou esteiles pm to proigoumeno savato kai irthe tora!!!!kai nomiza pos xalase to pc m!!!!!!!

κάνε ένα θέμα τώρα κενό..

http://soundcloud.com/sf3d0

Αορατος – Σαβ, 28 Ιαν 12, 01:55

ΑραλύκοιΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:52

ΑορατοςΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:51

ΑραλύκοιΣάββατο, 28 Ιαν. 2012, 01:31
πόση ώρα παίζει να μου πήρε να το κάνω από greeklish ελληνικά.. :myhead:

den tin palevo!!!!!!exo xasei ton xronoxoro!!!!!!nomiza pos mou esteiles pm to proigoumeno savato kai irthe tora!!!!kai nomiza pos xalase to pc m!!!!!!!

κάνε ένα θέμα τώρα κενό.. :lol:

ekana!!!

www.aoratos.org

Σελίδα: 1, 2